Stadyumların
operasyonel fonksiyonları iki ana kategoride ele alınabilir. Bunlardan biri
biletleme, reklam ve yiyecek-içecek hizmetleri gibi gelir getirici fonksiyonlar;
diğeri ise güvenlik, bakım ve temizlik gibi tesis yönetim fonksiyonlarıdır.
Stadyumlardaki
teknolojinin rolü hatırı sayılır bir şekilde hızlı ilerlemektedir. Diğerlerinin
içerisinde, teknoloji operasyonel yönetim ve taraftar bağlılığı gibi alanlarda
kullanılabilir. Teknoloji kullanımının artması, medya kuruluşlarının sağladığı
platformların gelişme seviyesi, taraftarları TV başında iletişim aletleri ile
meşgul edilmesi gibi rekabet şekillerini ortaya çıkarmaktadır.
Günümüzde stadyum
yöneticilerinin önündeki en büyük zorluk taraftarların teknolojiden yardım
alarak ev konforunu stadyumlarda tecrübe edilmesini sağlamalarıdır.
1. Güvenlik
Stadyumların güvenlik
operasyonunda birçok yaklaşım bulunmaktadır fakat teknoloji kullanımıyla bu iş
kolay bir hale gelmektedir. Örneğin, gözetleme ve kalabalık kontrolü sağlayan güvenlik
robotları Brezilya’daki Dünya Futbol Şampiyonası ve 2016 Rio de Janerio Yaz
Olimpiyat ve Paralimpik Oyunları’nda kullanılacaktır.
Ekranlar ve olası cep
telefonu uygulamaları yoluyla, güvenlik fonksiyonu, stadyumdaki yoğunluk
bilgileri ve stadyum yönlendirmeleri gibi yenilikler ile interaktif bir ortam
oluşturmaktadır.
2. Parasız Stadyumlar
3. Çevre
Merkezileştirilmiş
gözetleme ve denetleme sistemi vasıtasıyla ve enerji verimliliği sağlayan
ekipmanlarla donanmış teknolojilerle enerji tüketimi sürekli olarak
gözetlenebilir ve denetlenebilir.
4. Stadyum içerisindeki büyük ekranlar
4. Stadyum içerisindeki büyük ekranlar
Büyük ekranlar daha
geniş ve kalitelidir. Bunun yanında reklamlar yoluyla kulüplere ekstra bir
gelir de getirebilir. Yine bu ekranlar taraftarlara kulüpleriyle iletişim
kurabilmeleri için bir platform görevini üstlenirler.
5. HD Videolar
HD video ekranları ile
birçok farklı kampanyaların tanıtımı için büyük olanaklar sağlanmaktadır.
Stadyum operasyonlarının her fonksiyonu ağırlama alanlarındaki şirket
tanıtımları, restoranlar, kafeler ve ürün satışı yapılan mağazalardaki
promosyonel satış noktaları bu ekranlardan faydalanabilir.
Stadyum etrafındaki çok
çeşitli demografik segmentte bulunan kişilere özgü pazarlama faaliyetlerine de imkân
sağlayarak bu alanlar, reklam verenler için önemli bir hale gelmektedir.
6. LED Ekranlar
6. LED Ekranlar
LED ekranlar sayesinde
oyun alanının etrafı bir markalama alanı haline gelmektedir. Aynı şekilde son
yıllarda özellikle şehir merkezlerinde bulunan stadyumların etrafı da bir çeşit
markalama alanı olarak kullanılmaktadır.
7. Sosyal Medya
Sosyal medya; etkinlik
öncesi, sırası ve sonrasında tarafların bağlılığı noktasında bir itici güç
görevi görmektedir. Bu interaktif yöntem ile futbol kulüpleri medya
platformları yoluyla taraftarının maç günü deneyimine ortak olmasını sağlamaktadır.7. Sosyal Medya
8. Wireless (Kablosuz İnternet
Erişimi)
Wireless teknolojisi,
taraftar birlikteliğini sağlayabilmek amacıyla yeni ve eski stadyumlarda
kullanılmaktadır. Aynı zamanda bu teknoloji mobil uygulamalar gibi yeni
trendleri de desteklemektedir.
9. Cep Telefonu Uygulamaları
10. Biletsiz Uygulamalar
Artık stadyumlara kâğıt
biletlerle girme zorunluluğu geride kaldı. Günümüzde taraftarlar internet
üzerinden ya da mobil uygulamalar yoluyla bilet alabilmektedir ve telefon ya da
tabletlerine ulaşan barkotlar ile müsabakalara girebilmektedir.
11. Dinamik Bilet Fiyatlaması
Dinamik Bilet
Fiyatlaması; bilet satışı, karşılaşacak takımların büyüklüğü, lig pozisyonu,
maçın önemi gibi bazı değişkenler temelinde müsabakaların bilet fiyatlarını
değiştirebilen yazılımlar sayesinde anlık olarak ayarlayabilmektedir.11. Dinamik Bilet Fiyatlaması
Editör:
Arif Çetin
Spor A.Ş. Dış İlişkiler Şefi
Kocaeli Üniveristesi Spor Yönetimi ve Antrenörlük Lisans
İstanbul Üniversitesi MBA Mezunu
Blog: Her Yönüyle Spor http://arifcetin85.blogspot.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder