Reklam Alanı

Aktif Sponsorluğun 10 İlkesi - MARKALAŞMA

Ne zamandır aklımda olan ve bu işe ilgi duyanların bilgisine sunmak istediğim bir konu vardı, nihayet kaynağımı bulabildim.

Sportsnet Group* tarafından yanlış hatırlamıyorsam 2006 yada 2008 yıllarında yapılan "Uluslararası Sporda Sponsorluk Kongresi" için üretilmiş ve misafirlere dağıtılmış 7-8 sayfalık bir kitapçıkta bulunan ve inanılmaz faydalı bilgilerden oluştuğunu düşündüğüm "Aktif Sponsorluğun 10 İlkesi"ni paylaşacağım sizlerle...

Arada kendi yorumları da katmayı çalışacağım bu yazı dizisine,

Aktif Sponsorluğun 10 İlkesi - MARKALAŞMA  ile başlıyoruz.

(Yazı dizisi  halinde yayınlamayı düşünüyorum çünkü, bir post'ta yayınlanmayacak kadar uzun ve detaylandırılması gereken konular içermekte...)

Aktif Sponsorluk

Sponsorluk stratejik bir ortaklık olarak algılanmalı ve sponsorluk ilişkisinin doğuracağı sinerji, iki organizasyonun iki markayı geliştirmek için birlikte nasıl çalışacakları üzerine odaklanmalıdır. 

"Aktif Sponsorluk" olarak tanımlanan bu yaklaşım "kazan-kazan" bazlı stratejilerle büyümeyi hedefler.

"Aktif Sponsorluk"un 10 tane ilkesi vardır.

1. Markalaşma
2. Ortak Çatı
3. İstikrar
4. Entegre İletişim Platformu
5. Duygusal Bağ
6. Segmentlere Uygun Dil
7. Marka Eşitliği
8. Yaratıcılık
9. Sosyal Sorumluluk
10. Sürekli Değişim

Kural 1. Markalaşma

Sponsorluklar markalaşmalı, Uzun vadeli bir şirket politikası olarak algılanmalı. Sponsorluklara kolay anlaşılabilecek bir anlam, toplumun net biçimde algılayabileceği bir sosyal sorumluluk misyonu yüklenebilmeli.

GARANTİ
12 DEV ADAM

Garanti Bankası 2001 yılından beri Türkiye Basketbol Mill Takımı'nın ana sponsoru. Milli Takım ile iletişimini "12 Dev Adam" konsepti ile yapmakta.


AMAÇ:

Basketbolun ve özellikle Milli Takımın ülkemizde yarattığı heyecan,tutku ve desteği Garanti markasına yansıtmak.

Milli Takımın başarılarına ortak olup, marka imajına katkıda bulunmak.

Markasını, Basketbol sporu ile özdeşleştirmek.

Spora destek olmak.


STRATEJİ:

Basketbol Milli Takımı'nı kullanarak ortak bir iletişim platformu yaratmak.

Basketbol ve Milli Takım oyuncularının imajını marka yararına kullanmak.

İletişimini yaparken Milli Takımı ve oyuncuları halka daha yakın hissettirmek.

Basketbol - marka arasında duygusal bağ oluşturmak.

Sürekli ve uzun vadeli iletişim yaparak Milli Takım düzeyinde basketbolu sahiplenmek.



SONUÇ:

2001 yılından beri yapılan "12 Dev Adam" iletişimi herkes tarafından takdir topladı. 12 Dev Adam şarkısı basketbol ve futbol karşılaşmalarında sabit bir yer kazandı. Garanti'nin imajına büyük katkıda bulundu.



Editörün Yorumu:

Aslında bu konu ile ilgili pek fazla yoruma gerek yok, taraflı tarafsız herkesin takdir ettiğini düşündüğüm, Türkiye'de eşine az rastlanacak seviyede uzun soluklu ve profesyonelce yürütülen (damara denk gelmiş) bir sponsorluk kampanyasıdır "12 Dev Adam" konsepti...


Basketbolu seven sevmeyen, anlayan anlamayan bir çok kişinin diline pelesenk olmuş 12 Dev Adam şarkısı... Turnuva dönemlerini çok iyi kullanarak yayınladıkları reklamlar...Bu reklamların Milli duyguları harekete geçiren cinsten olması ve kendimizi o gazla tribünde buluşumuz...


 Ben sporcuların bile bu sponsorluk ve kampanyalardan sonra gaza geldiğini düşünmekteyim, baksanıza 
"12 Dev Adam" konsepti ve şarkısından sonra az kalsın Avrupa  ve Dünya Şampiyonu oluyorduk :))

Son olarak, Şöyle bir hafızamı yokladım da, bana 2001'den yani "12 Dev Adam" konseptinden önce Garanti Bankasını hatırlatan ne var diye, ilk önce hiç bir şey olmadığına kanaat getirdim, hafızamı biraz daha zorladığımda ise "Sucu Çocuk" reklamı geldi aklıma, o da ilk etapta Garanti Bankası reklamı mıydı yoksa İş Bankası mı diye kocaman bir soru işareti ile birlikte geldi :)) ardından Google amcadan öğrendik Garanti Bankası reklamı olduğunu tabi.. zira emin olamadım bir türlü...  


Demem o ki, yayınlandığı dönemlerde (1995) hayranlıkla izlediğimiz "Sucu Çocuk" reklamı hangi bankanın reklamıydı diye sorsam (kendime sorduğum gibi), bir çoğumuz ancak bir kaç hatadan sonra Garanti Bankası deriz belki (denedim çoğu arkadaşımın ilk tahmini "İş Bankası" oldu) ama bundan bir 15 yıl sonra "12 Dev Adam" diye sorulduğunda Garanti Bankasının ilk tahmin olacağına eminim... Bunda da Garanti Bankasının 12 Dev Adam sponsorluğunu  uzun vadeli bir şirket politikası olarak algılaması, sponsorluğa kolay anlaşılabilecek bir anlam ve toplumun net biçimde algılayabileceği bir sosyal sorumluluk misyonu yüklemiş olmasının payının büyük olduğu kanaatindeyim.

12devadam.com sitesinde bulduğum, bu sponsorluğu ve oluşturulan konsept ile ilgili süreci anlatan bir tarihçeyi bilgilerinize sunarken, bu bahsi Aktif Sponsorluğun 10 İlkesi - ORTAK ÇATI  konusuna kadar sonlandırıyorum. Görüşmek dileğiyle...


"12 Dev Adam"ın hikayesi, Garanti Bankası'nın, 2001 yılında Türkiye'de düzenlenen 32. Avrupa Basketbol Şampiyonası öncesi, basketbol milli takımına sponsor olmasıyla başladı. 
Kurum kültürünü oluşturan ekip çalışması, inanç, güven ve disiplin gibi unsurları ruhunda barındıran basketbol sporuna her zaman özel bir ilgi duyan Garanti Bankası, 2001 Avrupa Basketbol Şampiyonası öncesinde, A Milli Basketbol Takımı'nın resmi sponsoru oldu. 
Takımın resmi sponsorluğunu ilk üstlenildiğinde, kamuoyunun basketbol sporunu daha fazla desteklemesi, Avrupa Basketbol Şampiyonası'dan daha fazla haberdar olması ve Milli Takımımıza hak ettiği desteği vermesi amaçlanmıştı. 
42 yıl sonra Türkiye'de yapılan Avrupa Basketbol Şampiyonası, Türkiye'nin tanıtımı açısından da büyük önem taşıyordu. Garanti öncülük ettiği bu desteğin, herkes tarafından paylaşılmasını da istedi. Nitekim bu turnuvada, 2002 Dünya Şampiyonası'na gitmeye hak kazanan Basketbol Milli Takımımızı, Indianapolis'te destekleyen şirketlerin sayısı bir hayli arttı. 
Turnuva öncesinde Garanti Bankası, Türkiye Basketbol Federasyonu ve reklam ajansı bir araya gelerek, milli takıma uygun bir slogan ve reklam planlandı. Ajansın yapmış olduğu çalışmalar doğrultusunda "12 Dev Adam" ismi ve logosu ortaya çıktı. 
Turnuvanın Türkiye'de yapılmasının, rastladığı tarihler de düşünüldüğünde önemi büyüktü. 2001 ekonomik krizin hemen sonrasında, Türkiye'nin sıkıntıda olduğu bir dönemdi. Verilen desteğin moral bir değeri oldu, güç birliği sağlandı. 
Avrupa Şampiyona'sına hazırlanan milli takım genç ve yetenekli oyunculardan kuruluydu. Uzun yıllardır ilk kez bu denli yetenekli bir takımın bir araya gelmesi, basketbolun bir patlama yapacağı beklentisini artırdı. Tabii ki bu, bir çok unsurun biraraya gelmesiyle olacak bir şeydi. Öncelikle seyirciyi salona çekmek gerekiyordu. Bunun için de 12 Dev Adam sloganı ve Athena'nın yaptığı şarkının müthiş etkisi oldu. Sonra çekilen reklam filmi büyük beğeni topladı. Salonlar dolmuştu. Gerisi oyunculara kalıyordu, onlar da işlerini mükemmel yaptı ve "12 Dev Adam"Avrupa 2.'si oldu
2001 Avrupa Şampiyonası'yla birlikte "12 Dev Adam" şarkısı dillere bir marş oldu, hatta futbol maçlarında bile söylendi. "12 Dev Adam" ismini duymayan, bilmeyen kalmadı. 12 Dev Adam basketbolu, basketbol 12 Dev Adam'ı devleştirdi. "12 Dev Adam" ismi, bugün artık bir marka. Oyuncular değişse de, milli takımımız her yerde "12 Dev Adam" olarak anılıyor. 
2010 yılında bir kez daha evinde oynama şansı yakalayan 12 Dev Adam için salonlar yine hınca hınç doldu. 12 Dev Adam'ın galibiyet ile bitirdiği her maç sonunda salondan 12 Dev Adam marşı yükseldi. Bu destek ile, 12 Dev Adam Türk basketbol tarihinde bir ilki gerçekleştirerek dünya ikincisi oldu. Tüm Türk halı sevince boğuldu.

* Sportsnet Group: Kendileri ile okuldan mezun olduğum yılın hemen akabinde 2007 - 2008 yılları arasında çalışma fırsatı bulduğum, 2001 yılında "Türkiye'nin ilk spor odaklı reklam ajansı" mantığı ile kurulmuş ve kurulduğu yıldan bu güne bir çok saygı duyulası işlere imza atmış ve saygı duyulası kişilerden oluşan spor odaklı bir reklam ajansıdır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder