Reklam Alanı

Bir Vodafone & Ferrari Sponsorluk Hikayesi (Case Study)

Vodafone, bugüne kadar bir çok spor takımı ve spor etkinliğine sponsor olmuştur. Bunlardan en unutulmaz olanlarına değinecek olursak Formula 1 Ferrari takımı  ve Manchester United sponsorlukları herkesin malumudur herhalde.

Pazarlama stratijisi açısından Vodafone'un vakti zamanında (2000' li yılların başı) bu büyük spor markaları ile yapmış olduğu uzun soluklu sponsorluk anlaşmaları, marka için bir hayli önem arz etmiş ve Vodafone'u dünyanın en çok bilinen ve tanınan markaları arasına sokmuştu. Kendi iş dünyasının kazananlarından biri olan Vodafone, spor sektörünün kazananları ile birlikte görünmeyi seçerek, halkın heyecan duyduğu aktivitilerde yer almanının markası adına ne kadar da doğru bir hamle olduğunu keşfetmişti o yıllarda...



Vodafone Pazarlama Stratejisi

Müşterilerin ne istediğini anlamak ve istedikleri yöndeki ihtiyaçları bularak beğenilerine sunmak için plan geliştirmekle doğrudan ilgili olan pazarlama stratejisi, bir şirketin genel anlamda en kilit noktalarından biridir.

Pazarlama hedefi, müşteri memnuniyeti, kapsama alanı kalitesi ve müşteri başına elde edilen geliri arttırmak/elde tutmak olan Vodafone, pazarlama stratejisi anlamında müşteri ve yeni ürün odaklı hareket etmektedir. Bu bağlamda şirket devamlı surette son teknoloji ile donatılmış yeni ürünler ve servisler geliştirir.

Teknolojinin özellikle mobil teknolojinin dur durak bilmeksizin gelişimi ve buna ek olarak da kullanıcıların özellikle genç kullanıcıların her geçen gün mobil teknoloji kullanımında sofistike bir hal almaları Vodafone'un devamlı surette son teknolojiye ait ürünler çıkarmasını ve elde ettiği feedback'leri iyi değerlendirmesini gerektirmektedir.

Pazardaki lider konumunu korumak zorunda olan Vodafone, bunun için kendisine bir dizi pazarlama hedefleri belirlemiş ve kendini devamlı güncel tutan, teknolojiye ayak uyduran bir marka olmayı başarmıştır.


** Var olan müşterileri elde tutmak,
** Etkili bir yeni veri hizmeti sunmak/var olanı geliştirmek (Vodafone   Live!)
** Yeni ürünler ve servisler tanıtmak/sunmak (Vodafone Live - Mobil İnternet)
** Vodafone markasının gelişimini devam ettirmek,
** Yeni müşteriler kazanmak...


Sponsorluğun Getirileri

Sponsorluk, markaların doğrudan hizmet alanları olmasa bile marka hedeflerine uygun herhangi bir etkinliğe, ayni yada nakdi destek vererek dahil olduğu ve sonucunda marka farkındalığı, marka sadakati, yeni müşterilere ulaşma ve dolayısıyla satışlarda artış gibi faydalar içeren etkili bir yoldur. Ayrıca markalar kendi marka ve pazar hedeflerine uygun etkinliklere sponsor olarak markalarına yeni algılar katabildiği gibi, marka algılarını tamamen değiştirme gibi hedeflerinde startını verebilmektedirler.

Yatırımın pozitif geri dönüşü ile doğrudan alakalı olan sponsorluğu bağış ile karıştırmamak gerekir. Özenle seçilmiş bir sponsorluğun geniş yelpazede marka için önemli getirileri olacağı  kaçınılmazdır;


** Marka farkındalığını arttırmak ve tercih oluşturmak, 
** Pozitif PR, 
** Ürün ve Hizmet yelpazesi için çekici içerik sağlamak, 
** Sponsorluk platformu ile ilişkisel görüntüler oluşturarak marka konumlandırmak, 
** Bir satış ve promosyon kampanyasına destek, 
** Marka için duygusal bağlılık yaratmak, 
** Müşteriler, perakendeciler,tedarikçiler ile iyi ilişkiler

Bir sponsorluk anlaşmasına start verilmeden önce marka, ortak olduğu bu etkinliğin tarihsel sürecini iyi analiz ederek potansiyeline hakim olmalı ve sponsorluk süresince vermek istediği mesajı kendi iş hedeflerine uygun bir şekilde dizayn ederek etkinliğin başarılı olup olmayacağı yönünde şüpheye yer bırakmamalı ve kendinden emin olmalıdır.

Markalar kendi hedeflerine uygun spor etkinliklerine sponsor olarak markasının geleceği ile ilgili tasarladığı çeşitli planları hayata geçirmek ister ve bu doğrultuda marka hedeflerine uygun uluslararası,ulusal yada yerel bir takım etkinliklere sponsor olurlar. Tıpkı 5 kıta da, 28 ülkede 100 milyona yakın müşterisi bulunan Vodafone'un, tüm dünyada yaklaşık 360 milyon kişiye ulaştığı bilinen ve uluslararası bir etkinlik olan Formula 1 takımlarından Ferrari'ye sponsor olması gibi...


Vodafone Ferrari F1 Team Sponsorluğu

Dünya'nın, ilk akla gelen lider markalarından biri olma hedefi taşıyan ve 5 kıta da, 28 ülkede 100 milyona yakın müşterisi bulunan Vodafone, bu marka hedefleri doğrultusunda, medya değeri son derece yüksek olan ve tüm dünyada yaklaşık 360 milyon kişiye ulaştığı bilinen  Formula 1 takımlarından Ferrari ile 25 Mayıs 2001'de  sponsorluk anlaşması imzaladı. 


O dönem zaten "Formula 1'de kime sponsor olunmalı? diye sorsanız, tutkulu bir marka imajına sahip olması, joie de vivre (canlılık), yenilikçilik, teknolojik ve kalite kelimesinin tam karşılığı niteliğinde olması münasebetiyle alacağınız cevap "Ferrari" olurdu.


Sponsorluk Stratejisi

Sponsorluğun, bir formaya yada bir yarış arabasına logo koymaktan çok daha fazlası olduğunun bilincinde olan Vodafone, sponsor olunan platformu adeta markanın bir elçisi gibi görmüş ve sponsor olunan platform aracılığı ile dünyaya "bu marka güvenilir", "bu marka yenilikçi ve canlı" "bu marka empatik" gibi mesajlar verebileceği, Vodafone ürün ve servislerinin dahil olduğu çeşitli somut projeler geliştirmişti. 

Örneğin;

** Ferrari tutkunlarının kayıt olabilecekleri ve mesajlaşabilecekleri MMS servisleri,
** Haber ve chat servisleri,
** Ferrari resimlerinin ve masa üstü arka planlarının indirilebileceği multimedya platformlar,
** Online Formula 1 quiz'leri
** Online yarış simulatörleri,

Sponsor olduğu platforma yapmış olduğu bütün bu yatırımlar ile adeta;

"Pillerini doldurmak için herhangi bir çaba sarf etmedikten sonra, bir oyuncağa sahip olmanın hiç bir anlamı yoktur." 

mesajı veren Vodafone, sağladığı bütün bu servis/hizmetler sayesinde Formula 1 tutkunlarının yarış ile ilgili istedikleri bilgiye aynı dakikada ulaşabilmelerine fırsat vermiş ve  bir anlamda Vodafone markası olarak hali hazırda taahhüt etmekte oldukları "iletişimde hızlılık" mesajını sponsor olduğu platform aracılığı ile bütün dünyaya göstermişti.


Vodafone F1 - Ferrari Team Ürünleri, Halkla İlişkiler (PR)

Müşterilerin bilgiye aç olmaları, bir çok insanın önemli haberleri ve son dakika haberlerini anında öğrenmek istemeleri gibi gerçeklere hakim olan Vodafone, F1 ve Ferrari takipçilerini sezon boyunca yarışlarla iletişim halinde tutacak çeşitli servis ve ürünler geliştirmiş ve  müşterilerin hizmetini sunmuştu. 

(Asıl işi iletişim olan ve insanların birbiriyle iletişim halinde kalmasına yarayan bir markanın, sponsor olduğu platformda yine en doğru bildiği işi yaparak, platformun iletişimini sağlamasının ve bu yolla PR'ını yapıyor olmasının ne kadar doğru bir strateji olduğunu anlatmamıza gerek yoktur sanırım.)


Vodafone aşağıda sıralayacağım ve F1 tutkunlarına anında bilgi paylaşımını sağlayan servis ve ürünler sayesinde, yüksek bir basın görünürlüğü, ve müşteriler arasında ağızdan ağza pazarlanması sayesinde de yüksek bir pozitif PR elde etmişti. 

Servislerden bazıları;

"Grand Prix on the Fone" Generic Alerts (Genel Bilgiler)

2003 Formula 1 sezonunda Vodafone, müşterilerine favori takımlarının tur zamanlarını, hızlarını, pozisyonlarını yarış sonu puan tablolarını ve yarışa dair çeşitli bilgilere kolaylıkla ulaşılabilecekleri bu servisi sundu. Yine bu bilgi servisinde müşteriler Vodafone Live! altyapısı sayesinde yarışa dair görsellere, teknik çizimlere, tur düzenlerine ve çeşitli grafiklere ulaşabiliyorlardı. 

Ferrari News

Ferrari  tutkunlarına özel oluşturulan bu bilgi servisinde müşteriler, Ferrari'nin test sürüşü sonuçlarına, son dakika haberlerine, yeni anlaşmalarına ve Ferrari pilotları Michael Schumacher ile Rubens Barrichello'ya ait haberlere çok hızlı bir şekilde ulaşabilmelerine olanak sağladı.

Grand Prix Quiz Trivia Game (Bilgi yarışması oyunu)

Formula 1 sezonuna bağlı sorulardan oluşan ve 5 Ferrari sorusunu en hızlı cevaplayan yarışmacıya Ferrari ürünlerinin hediye olarak verildiği bir Formula 1 bilgi yarışması platformu.

Ferrari Ringtones and Icons (Zil sesleri ve Simgeler)

Bu servis ise, Ferrari tutkunlarının Ferrari'ye ait çeşitli telefon zil seslerini, logoları ve ekran koruyucuları telefonlarına indirmelerine olanak sağlıyordu.

Editörün Görüşü:

Sonuç olarak bu case study bize, akıllı bir sponsorluğun bir futbol takımının formasına logo konumlandırmaktan yada bir yarış arabasının üstüne logo yapıştırmak çok daha fazlasını ifade ettiğini göstermektedir.

Bir sponsorluk işinden markanız adına bir katma değer oluşturmak istiyorsanız, sponsorluk boyunca markanızı ve ürünlerinizi tanıtacak ürün ve  hizmetleri belirlemeli ve sponsor olduğunuz platformun içinde aktif yer almalarını sağlamalısınız. Tıpkı yukarıda ki örnekte Vodafone'un, Vodafone Live! ürünü ile oluşturulan bilgi ve iletişim platformları sayesinde Vodafone Live! ürününü tanıtması ve tutundurması gibi..









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder