Reklam Alanı

İddaa'yı yaratan adam anlatıyor...


“İDDAA'DAN ÖNCE 4'TE 0'DIM”

- Hangi işler?
Kablosuz pos yaptık ama o iş modeli yürümedi. Daha sonra bir  İngiliz firmaya uzaktan sayaç okuma teknolojisi geliştirtip onu  Türkiye'ye getirdik. Ancak bazı sorunlar çıkınca mecburen durduk. Bir de çocuk televizyonu yapmıştık Digiturk'te: Digikids. Orada da yayına çıkmadan 22 gün önce 2001 krizine bağlı olarak Turkcell çeşmeyi kapattı. Her şeyi hazır olmasına rağmen yayına çıkamadık. Ben o zaman Mehmet Emin Bey'le (Karamehmet) beraberdim. Mehmet Emin Bey'e “Digiturk üzerinden at yarışı oynatabiliriz. Deneyebilir miyim?” dedim. Bir sene uğraştık ama genel kurul kabul etmedi. Kablosuz pos, uzaktan sayaç okuma teknolojisi, Digikids, Digiturk üzerinden at yarışı oynatmak: 4'te 0'dım..

Sonra İddaa geldi...
O dönem Spor Toto'nun  17 milyon dolar cirosu vardı. Zaten yarısını halka dağıtıyor, maaşları bile ödeyemiyorlardı. Biz orada da bir yıl harcadık. Bir seneden sonra onlara  “Sizi kurtaracak olan sabit ihtimalli bahistir. Bunun için de ihale açmanız, Milli Piyango'dan kurtulmanız, yap-devret-işlet yapmanız gerekiyor. Bütçesiz ihaleye çıkar, sistemi birine yaptırır, sonra üstünüze alırsınız. Kamu yararı oluştuğu için kimse ihaleyi iptal de etmez” dedik. Basit bir yönetmelik değişikliği ile bunu yaptılar.

BEŞİKTAŞ İDDAA BAYİSİ: ÜSTÜME BENZİN DÖKÜP KENDİMİ YAKACAĞIM

İddaa başlar başlamaz başarılı mı oldu?
İddaa başladıktan dört hafta sonra yönetim kuruluna bir dolu mektup gelmiş. “Biz bayilik aldık, ciro yapamıyoruz.” diye. Hatta Beşiktaş bayisi “Ben üstüme benzin döküp kendimi yakacağım” demiş. O zaman yönetim kurulundan bir arkadaşımız biz bu bayileri çok kızdırıyoruz diyerek bayilere para yardımı yapmamızı önerdi. Ben “Bir iki hafta bekleyelim. Bu iş patlayacak zaten.” diyerek karşı çıktım. Hakikaten altıncı haftanın sonunda İddaa patladı.

Birdenbire mi oldu?
Kulaktan kulağa dediğimiz olay bir anda kendini buldu ve cirolar aniden arttı. İddaa, ilk yıl 175 milyon dolara, 2. yılın sonunda  da 984 milyon dolara ulaştı. O dönem Bakan Bey Spor Toto Genel Müdürü'nü her hafta  “Ne oldu ciro bu hafta?” diye çağırmaya başlamıştı.

“SPOR TOTO BAŞLANGIÇTA BİZE KARŞI ÇOK SÜPHECİYDİ”

- Şans var mı sizce burada?
İki tane önemli söylem var. Birincisi şans fırsatlar oluştuğunda onu değerlendirebilmektir. İkincisi de kimse nereye çıktığını  bilmeyen bir kimse kadar yükseklere çıkamaz. Jokey kulübünde olan  4. başarısızlıktı ve o başarısızlıktan sonra normal bir insan “Ben şansızım kardeşim. İnsan bu kadar uğraşıp bu kadar başarısız olur mu?” derdi. Bir de biz  Spor Toto'ya gittik, onlar da bizi kapıda karşıladı gibi bir durum yok. Bize karşı çok şüphecilerdi. Çok gönüllü olmamalarının yanısıra çok da  umutsuzlardı.

“İDDAA'YI YAPTIM AMA BİR KUPON BİLE OYNAMADIM”

-İddaa yurtdışından geldi demek haksızlık mı?
Büyük haksızlık. Bir kere devletin bunu uygulayabilmesi için bütün altyapı değişti.

-Siz hiç İddaa oynamadınız mı hakikaten?
Hayır, bir kupon bile oynamadım.

-Neden?
İnsanlar ilerde bana bu soruyu sorsun diye.

-Bir sistem tasarladık, bir denesek diye hiç geçmedi mi içinizden?
Umurumda değil. Oynasam ne olur oynamasam ne olur.

-Binlerce insan yarattığınız model üzerinden İddaa oynuyor ama?
Oynasınlar diye yaptık sonuçta. Bugün sabah radyo dinliyordum. Telefonda kupon dolduruyorlardı.

-Size saçma mı geliyor bu?
Hayır. Biz bunu yaparken Türk halkının bazı özelliklerini baz aldık zaten. Hem herkes bir anda para kazanmak istiyor hem iddaayı seviyoruz hem de bu ülkede inanılmaz bir futbol aşkı var.

“İDDAA SPOR YAZARLARINI İŞ SAHİBİ YAPTI”

-İddaa Türkiye'de neleri değiştirdi?
Bu ülkede İddaa'ya baz olan maçların hepsi ya banttan ya canlı olarak yayınlanıyor. Bunu İddaa başlattı. Bugün kim İngiliz liginde iki tane sıradan takımın maçını seyretsin? Spor yazarlarının çoğu işsizdi, şimdi hepsi İddaa eksperi oldular.

-İddaa spor yazarlarını iş sahibi mi yaptı yani?
Tabi. Şöyle düşünün. Biz Akşam gazetesine İddaa eki bassın diye 5 bin dolar para ödüyorduk. Yalvararak iş yapıyorduk. Ben “Asıl bu adamların bize para ödemesi lazım” diye isyan ettim. Fotomaç'a da gittik, “İddaa eki yapalım” dedik. “Boşver, İddaa eki ne?” dediler. Bugün ise artık insanlar takımların adlarıyla değil İddaa kodlarıyla konuşuyorlar.

“BİLYONER, BÜYÜKLERE OYUN ALANI YARATMAK İÇİN DOĞDU”
-Bilyoner İddaa'nın bir uzantısı olarak mı doğdu?
O zaman Doğan Grubu, Uzan Grubu, Çukurova Grubu birbirlerine giren gruplardı. Ben dedim ki bu işi yapacaksanız mutlaka başkalarının da ekmek yemesi gerekiyor. Bunun için sanal bayiliği ayıracaksınız, bu firmalara da sanal bayilik vereceksiniz. Bilyoner de böyle doğdu. Benim amacım büyüklere oyun alanı yaratarak kavga etmelerini engellemekti.

-Yaratmasaydınız ne olurdu?
Basın yoluyla kavga ederlerdi. İddaa ile ilgili söylemediklerini bırakmazlardı. 


Habertürk internet sitesinden alıntı yaptığım ve Türkiye'de girişimci denilince akla gelen ilk isimlerden biri  olan Alphan Manas Röportajının devamını okumak için Tıklayın


Kaynak: Habertürk





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder